Beelduitzending

Beelduitzending

Viering mee- of terug­kijken via ons YouTube kanaal.

Pastoraal ontmoeten

jitsi meetDigitaal, maandag om 10.30 uur. Klik op blauw balkje en doe mee.

Aanmelden vieringen

H3EHoe aan te melden voor de vieringen en nieuwe corona-maatregelen.

Kerkradio & video

kerkomroep

Viering live of uit archief kijken of luisteren.

Info Coronavirus

corona

Berichtgeving omtrent het Corona­virus en ONLINE vieringen.

Bemoediging

bemoediging

Pagina met teksten, tekeningen en foto's ter bemoediging in Coronatijd.

Lezingen: 2 Kon 4:8-16; Mat 10:37-42

Het is de week van de grote veranderingen. Van een lange lijst van versoepelingen.
Van een nieuwe versie van de canon van de Nederlandse geschiedenis.
Hierin hebben een aantal mannen en symbolen van de slavernij het veld moeten ruimen: de grachtengordel en Willem Drees zijn van hun sokkel gehaald. Marga Klompé, de Surinaamse schrijver en vrijheidsstrijder Anton de Kom en de oranjeleeuwinnen zijn erop gezet. Toeval dat deze week ook twee vrouwen lijsttrekker willen worden?

canon

Een zucht van verlichting gaat door het land: we mogen elkaar weer bezoeken.
Je kunt een andere manier van kijken aanleren naar wat er in het verleden gebeurd is. Dat is belangrijk want meer aandacht en een nieuwe blik voor wat jou persoonlijk of aan je voorouders gedaan is, biedt ruimte om weer te leven ...

In de lezingen van vandaag horen we hoe mensen voor elkaar levensruimte scheppen.

In de eerste lezing is dat allereerst een welgestelde vrouw in Sunem. Zoals vrouwen vaak overkomt, heeft ze geen naam en wordt in de lezing maar de helft van wat ze doet is, vermeld.
Deze vrouw biedt de rondtrekkende profeet eten aan en bouwt daarna voor hem een eigen kamertje. Ze zorgt voor een rustplek voor Elisa, een plek om even op adem te komen. Zelf vindt ze dat dit geen naam mag hebben, dat doe je gewoon.

Elisa denkt daar anders over: hij vindt het buitengewoon en wil graag iets terugdoen. Hij vraagt de vrouw: U hebt veel moeite voor ons gedaan. Is er iets wat wij voor u kunnen doen? Kunnen we iets voor u vragen aan de koning of aan de legerleider?

water schenkenElisa denkt hier werelds, groots, in termen van macht en aanzien. Zijn vraag staat niet in de officiële lezing van het lectionarium. Het antwoord van de vrouw evenmin. Het lectionarium slaat namelijk deze paar verzen over. Haar antwoord is veelzeggend: Dat is niet nodig, want ik heb altijd familie die me kan helpen.

Elisa laat het er niet bij zitten, vraagt hulp aan zijn knecht en komt zo tot een buitengewone en voor de vrouw onvoorstelbare belofte: ze zal toch nog het kind krijgen waar ze al zo lang op zit te wachten. De belofte komt uit, tot vreugde van de vrouw en haar man én tot meerdere eer en glorie van de Elisa die zo geschiedenis schrijft als een echte profeet!

Jezus prijst later die vrouw nog als hij zegt: wie een profeet ontvangt, zal beloond worden als een profeet.

Wie aan één van de mensen die leerling van mij is een glas koud water geeft, die zal zeker beloond worden. De vrouw uit Sunem geeft Elisa meer dan het glas koud water. Ze heeft er als welgestelde vrouw ook de mogelijkheden toe. Jezus benadrukt echter dat ook een klein gebaar voldoende is. En zeg nou zelf, is een glas water in deze hete dagen niet het beste wat je een ander kan schenken?
Het eerste deel van Jezus’ woorden zal voor haar lastiger zijn geweest. Daarin zegt Jezus: wie meer houdt van zijn familie, dan van Mij, is mij niet waard. Wie zijn leven probeert te behouden, zal het verliezen maar wie het verliest om mijnentwil zal het behouden.

Dat zijn lastige woorden voor die welgestelde vrouw die zich geborgen voelde door haar familie. Dat zijn lastige woorden, ook voor ons.

Ik denk dat je ze zo moet verstaan: Jezus vraagt ons na te denken wie onze familie is. In welke wereld, in welk kringetje leef je? Ben je alleen bezorgd over je eigen familie en vrienden? Was Corona toch niet zo erg omdat jij niemand kende die ziek werd of overleed? Ken je alleen de Vaderlandse geschiedenis, alleen de nieuwste Nederlandse canon of ook de wereldgeschiedenis?
Jezus vraagt ons te doen wat deze week gebeurd: versoepelingen aanbrengen in ons denken en meer leefruimte scheppen voor iedereen.

Hij heeft zelf een breed begrip van familie. Niet exclusief zijn vader en moeder, maar inclusief: zijn familie, dat zijn God, zijn leerlingen, de mensen die hij ontmoet. Jezus heeft een wereldwijde blik, ziet alle mensen als potentiele familie. Iedereen, uit welke familie, kaste, sociale klasse je ook komt, welke huidskleur je ook hebt, je bent welkom om tot zijn familie te gaan horen.

Met die blikrichting is deze week helemaal geen week van positieve veranderingen. Ook in het nieuws deze week: In de Coronatijd worden er weer veel meer kindhuwelijken gesloten en het huiselijk geweld is sterk toegenomen. Deze week zijn er wereldwijd ook de meeste besmettingen en grote aantallen coronadoden te betreuren.

Als we Zijn kijk volgen, is er nog veel te doen voor onze familie. Gelukkig is ieder klein begin, een glaasje water al genoeg ...

Ik hoop en bid dat alle veranderingen van deze week ons helpen die wijde blik weer te krijgen en te behouden.
Dat het lukt om elkaar - zo verschillend als we zijn - als familie van Jezus op te zoeken en elkaar daadwerkelijk te steunen.
Dat ons voorbeeld aanstekelijk mag werken voor onze samenleving.
Dat het mag zijn zoals het Jongerenkoor toen het nog mocht, zong:

We zijn er nog niet maar we zijn onderweg ...
alles komt terecht ...
We beginnen nu pas echt ...

De Ontmoetingskerk   Meijhorst 7033  •  6537 EP  Nijmegen   024-344 14 46  ( secretariaat )