Open tuinendag en herdenking bij Herinneringsboog

Naast de Ontmoetingskerk ligt een gratis toegankelijke tuin: de Ontmoetingstuin. Tijdens de Nijmeegse Opentuinendag is de tuinploeg aanwezig om u van alles over de tuin te vertellen. U kunt in de poezieroute gedichten lezen.

In de tuin is ook een herinneringsboog waar iedereen een gedachtenisplaatje kan laten bevestigen. Tijdens de open tuinendag  worden deze mensen herdacht in een bijeenkomst met muziek en gedichten onder het motto: ‘We herinneren je zoals je was in de bloei van je leven’.

Aansluitend is er koffie en soep. Meer info zie www.nijmeegseopentuinendag.nl

Laatste Klaasmarkt inzamelzaterdag

Inzamelen.
Om op zaterdag 12 oktober a.s. een mooi markt neer te zetten, hebben we goede tweedehands spullen nodig. U kunt deze vandaag aanbieden.

Opslagruimte en medewerkers.
We hebben behoefte aan meer opslagruimte en ook medewerkers door het jaar of op en rond de Klaasmarkt kunnen we goed gebruiken. Aanmelden kan via klaasmarktdukenburg@gmail.com.

Klaaswinkeltje.
Als u in de buurt bent, loop gerust de Ontmoetingskerk binnen om rond te snuffelen in het Klaaswinkeltje. Naast allerhande goede en goedkope gebruiksvoorwerpen vindt u er ook sieraden, religieuze artikelen en boeken.

2e Klaasmarkt inzamelzaterdag

Inzamelen.
Overige inzamelzaterdag: 29 juni.

1e Klaasmarkt inzamelzaterdag

Inzamelen.
Overige inzamelzaterdagen: 25 mei en 29 juni.

Waalzinnig festival

Wijkeditie van het Waalzinnig festival, een festival met drie podia vol art inclusive, muziek- en poezieoptredens, een expositie en een boeken- en platenmarkt en volop ruimte om elkaar te ontmoeten op het terras met live muziek of de rustige theetuin.

Voorproefje van de stadseditie op 29 en 30 juni 2024  in hartje Nijmegen met optredens op het Mariënburgplein en in de theaterzalen van LUX. Exposities en intieme performances in de bibliotheek en in gesprek met de levende boeken van The Living Library.

Begin mei komt er meer info over het programma.

Elkaar ontmoeten, samen soep eten en meer horen over Taizé

U bent van harte uitgenodigd om voorafgaand aan de Taizéviering samen soep te eten en meer te horen over Taizé.

Marije Klijnsma zal bij de maaltijd u meer vertellen over de communiteit van Taizé en we horen van een of twee mensen die er geweest zijn over hun ervaringen.

Vanaf 17:30 bent u welkom in de kleine Bartholomeuskerk in Beek (Nieuwe Holleweg 2, Beek-Ubbergen). Om 17:45 eten we samen soep. Er is plek voor 25 mensen bij de maaltijd. Graag per email opgeven bij het secretariaat@ontmoetingskerk.net. U kunt dan ook aangeven als u mensen mee kunt nemen in de auto of juist vervoer nodig hebt. Richtbedrag voor de maaltijd is € 2,50.

Om 18:45 ronden we de maaltijd af en maken gezamenlijk de kerk in orde voor de Taizéviering die om 19:30 begint. Na afloop van de viering is er voor wie wil nog gezellig wat te drinken.

Als u alleen naar de Taizéviering komt, hoeft u zich niet op te geven.

Labyrinth lopen

Een labyrint is een oud symbool dat in verschillende culturen voorkomt. Je vindt soms een labyrint, bijvoorbeeld aan de Waalkade, in de vloer van een kerk of in de natuur.
Je kunt door de weg van het labyrint te lopen een kleine pelgrimage maken. Dat gaan we gezamenlijk doen.

U hoeft zich niet op te geven. Mocht u op 14 mei niet in de gelegenheid zijn dan kunt u op 12 en 19 mei na de vieringen ook bij het labyrint kijken en het op eigen gelegenheid lopen.

Iona maaltijd en viering

18:00 Maaltijd en verhaal van een pelgrim
19:30 Ionaviering i.s.m. de Cantorij

Iona is een bijzondere pelgrimsplek in Schotland. Uit de hele wereld komen er mensen voor een week bezinning. De Iona Community is een oecumenische gemeenschap van mensen met verschillende sociale achtergronden en uit verschillende christelijke tradities. Kom kennismaken met de spiritualiteit en bijzondere eigen muziek van de Iona community en luister naar het verhaal van een pelgrim die er verbleef. Natuurlijk eten we ook samen.

Meer info: https://iona.org.uk/ en https://www.ionacommunity.nl/

Graag opgegeven voor het eten via secretariaat@ontmoetingkserk.net

Een muzikale pelgrimstocht

Samenstelling en presentatie: Wim Koopmans
Technische ondersteuning online uitzending: Lolle Wynia

Als pelgrims wandelen we door muziek die met pelgrimeren verbonden is. We maken kennis met muziek van 20e- en 21e-eeuwse componisten, o.a.

• Gabriel Jackson (1962-heden)
  • George Dyson (1883-1964)
  • Dick Le Mair (1955-heden)
  • Francis Poulenc 1899-1963)

We luisteren naar prachtige renaissance koormuziek van o.a.

• Tomás Luis de Victoria (1548-1611)
  • Jacobus Clement non Papa (± 1510-1555)
  • Orlando di Lasso (1532-1594)
  • Cristóbal Morales (1500-1553)

De pelgrimsroute naar Santiago de Compostella leverde veel Middeleeuwse liederen op: in het Spaans, in het Frans, in het Latijn, al dan niet met instrumentale begeleiding.
Een paar ervan beluisteren we.

Ook zijn er gregoriaanse gezangen die tijdens de getijden klonken en die herinneren aan pelgrimeren.

Het programma wordt met PowerPoint beelden ondersteund en mondeling toegelicht. Een programmaboekje maakt de presentatie compleet.